PosterLad: Svoji práci jsem prezentoval na NFT výstavách a aukcích se jmény jako xCopy, Beeple či Fewocious (Rozhovor)

Vratislav Pecka je talentovaný český designér a umělec, který se proslavil prostřednictvím svého unikátního projektu nazvaného PosterLad. Peckův styl se neustále vyvíjí, přičemž jeho práce se vyznačují jednoduchými tvary a výraznými barvami. Za svá díla získal ocenění jako A’Design Award a German Design Award. Spolupracoval s různými značkami a firmami, včetně Adobe, Eizo, Redbull, Kellogg’s, Casetify, Affinity, Julius Meinl a Ykra.

V našem rozhovoru prozradil, jak se mu podařilo zařadit se mezi elitu na platformě SuperRare, jak vnímá současný stav trhu a proč vidí výhodu v rozšíření umělé inteligence do uměleckého průmyslu.

Na úvod možná až příliš konkrétní otázka, ale pojďme do toho. Zajímalo by nás, jestli podle tebe umělec úspěšný v běžném reálném světě bude automaticky úspěšný i v tom Web3? Jsou nějaká specifika, která by umělec měl mít, aby ve Web3 uspěl?

Nemyslím si, že by měl být automaticky úspěšný i ve Web3, jelikož celý ten online svět, alespoň z mého pohledu, je mnohem dynamičtější než ten reálný, stále vznikají nové NFT platformy, nové trendy, nové technologie, a pokud chce být člověk nějakým způsobem relevantní i ve Web3, měl by být schopný tyto nové věci sledovat a být aktivní. Sběratelé umění ve Web3 také často hledají trochu jiný typ umění než sběratelé v IRL. Ze začátku (do Web3 jsem naskočil na konci 2020) jsem registroval velký zájem především o 3D grafiku, např. apokalyptické scény ideálně s astronauty atd., právě proto, že je to vyloženě digitální umění. I proto jsem od prvního dne dělal svoje díla animovaná, abych je odlišil od svých klasických (statických) posterů. Dnes už se to prostředí srovnává, velký boom podle mě zažili fotografové.

Tvá tvorba se na prestižní platformě SuperRare prodává za (na naše poměry) velmi hezké částky. Považuješ své dosavadní prodeje za úspěch, nebo je tvůj cíl ještě jinde?

Je pravda, že jsem v prvním roce měl pěkné prodeje, ale s nástupem bear marketu se to celé trochu zadrhlo a teď nedočkavě vyhlížím, až se trh trochu vzpamatuje. Za tu dobu jsem se navíc posunul ve své tvorbě a pevně věřím, že to v budoucnu ocení i sběratelé. Ty prodeje určitě úspěchem byly, ale mířím výš. Svoji práci jsem prezentoval na NFT výstavách a aukcích spolu s těmi největšími jmény (xCopy, Beeple, Fewocious a další), a pokud se takové příležitostí budou opakovat, v což pevně doufám, snad se mi podaří okolo svého jména vytvořit nějaký větší hype, než je teď.

O platformě SuperRare víme, že tam probíhá jistá forma kurátorství, kterou neprojde úplně každý. Jak tento proces vypadá? Tvoje odpověď možná pomůže jiným umělcům, kteří chtějí uspět i ve světě Web3.

Nejsem si stoprocentně jistý, jak to probíhá teď, protože nějaké změny tam proběhly, ale někdy v druhé půlce 2020 jsem podal svou přihlášku přes web SuperRare. Zadání znělo jasně – natočit introduction video, kde představím sebe a svoji práci a vysvětlím, proč bych právě já měl být na SuperRare. K tomu jsem přiložil několik prací. Až teprve za tři měsíce se mi ozvali zpět, že mají zájem. Už jsem s tím tak nějak nepočítal, sami pak říkali, že ten zájem je opravdu obrovský. V té době brali 3–4 nové umělce měsíčně, bylo to opravdu něco se tam dostat. Nebylo tam ani 1 000 umělců. Dnes už je to trochu jiný příběh. Tvůrců je tam mnohem více, to síto už není tak drastické, jako to bývalo.

PosterLad na Superrare
PosterLad NFTs / Superrare.com

Co ty osobně vnímáš jako největší nástrahy Web3 světa při tvé tvorbě? Hrozí například úspěšnému umělci, který tvoří jen vzácné 1/1 kousky, že sklouzne do přehnané komerce? Nedávno jsme zde měli trend „Open editions“, kdy umělci najednou začali prodávat i 10 či 100 tisíc kusů jednoho artu s cílem maximalizovat zisk. Jak vnímáš tento trend ty?

Já v zásadě neprodávám nic jiného než 1/1. Samozřejmě každý umělec může zvolit jinou strategii, z mého pohledu je ale pro sběratele zajímavější (a někteří mi to sami potvrdili) si ode mě pořídit jedno unikátní 1/1 dílo. Z důvodu té unikátnosti. Ne každému totiž přijde zajímavé vlastnit jeden kus ze sta od umělce, kterého ani tolik nezná. Neříkám, že se někdy nevydám cestou open editions, rozhodně to ale nebudou stovky, spíš třeba edice 5 kusů nebo něco podobného.

Pro mnohé sběratele umění je ve světě blockchainu důležitý nejen „důkaz“ o vlastnictví, ale také různé utility a výhody napojené přímo na zakoupená díla. Láká tě představa, že bys vytvořil i funkční „ekosystém“, kterým by ses možná více propojil s držiteli, nebo nic takového neplánuješ?

Toto je opět otázka nějaké osobní umělecké strategie. Chci své dílo prodávat lidem, kteří v NFT vidí přidanou hodnotu v utilitách, nebo cílím spíše na sběratele, kteří mají zájem o umění a chtějí podpořit umělce? Opět čerpám z konverzací s mými sběrateli: nikdo nebyl proti nějakým extra utilitám, ale v zásadě to pro nikoho nebylo tak důležité jako třeba nějaká umělecká hodnota nebo to, co to dílo představuje tak, jak je.

Abych odpověděl na otázku: v mé bublině jde spíše o umění jako takové, ale vnímám, že je ve Web3 spousta lidí volajících po speciálních utilitách. Dost možná by někteří z nich koupili nějakou moji věc, kdyby nějakou utilitu měla, ale v tuhle chvíli se opravdu soustředím především na tu (audio-)vizuální stránku.

Ty jsi poměrně úspěšný i na Twitteru, který je nedílnou součástí Web3 identity. Baví tě tato platforma, nebo ji vnímáš jako nezbytnou součást své práce?

Abych se přiznal, tak s Twitterem jsem pořádně začal teprve před pár měsíci. Měl jsem tam pár stovek followerů a nic moc netweetoval. Instagram je více o vizuální stránce věcí, což mi vyhovuje, na druhou stranu tam Web3 moc nejede, a tak používám i Twitter.

Máš za sebou i různé NFT výstavy, konference a eventy. Jak to na nich vypadá z pohledu umělce, když je porovná s těmi „běžnými“ výstavami, kde se o digitálním světě blockchainu nemluví?

Rozhodně to vždycky působí trochu undergroundově, jako setkání lidí, kteří sledují, co se děje ve Web3 a jdou tak trochu proti proudu. Což mě opravdu baví.

Vratislav Pecka na UTXO / UTXO.cz

V poslední době je NFT trh velmi specifický a dá se říci, že do jisté míry upadl, zejména co se týče objemu nákupů a prodejů. Jak se to dotklo NFT umělců?

Rozhodně se moc nenakupuje, to je pravda. I proto se hodně umělců rozhodlo nemintovat nová díla a čekají, až se trh trochu zvedne. Mě napadlo dělat to trochu opačně, pravidelně mintuju nějaká díla, teď mě čekají dva Nifty Gateway dropy. Až čas ukáže, jestli to bylo správné.

Naopak přichází trend umělých inteligencí různých druhů, a to i ve vizuální oblasti. Populární je například nový Photoshop, který za tebe doplní různé části vizuálu. Zeptám se tedy přímo a nechám tě pojmout odpověď po tvém – může do jisté míry AI nahradit lidi, kteří se živí grafikou? Může AI „ukrást“ rukopis umělce?

Kdyby měla AI nahradit práci grafiků, děsil bych se momentu, kdy budeme vídat na ulicích a všude kolem sebe výtvory lidí, kteří si otevřeli nějaký byznys a prostřednictvím AI si vytvořili celou identitu: logo, branding, tiskoviny, web. Jestli teď máme problém s vizuálním smogem, tak se připravme na další level. Proto pevně doufám, že pořád bude sháňka po dobrých graficích.

Co se týče umění, tam už se to děje. Umělá inteligence umí udělat opravdu krásné věci. Těžko hádat, kam se to celé posune za dva roky, či dokonce za pět nebo deset let. Možná bude všude tolik různých vizuálů od AI, že o to víc bude ceněné umělecké dílo vytvořené člověkem.

Prozraď nám ještě, jaké jsou tvé plány pro nejbližší období, na čem pracuješ a čeho se od tebe dočkáme?

Chtěl bych o sobě dát více vědět českému publiku, ať už jde o web3 nebo fanoušky klasické grafiky. Ve spolupráci s DVRG připravujeme projekt, který by tomu mohl napomoct. Zároveň připravuji dílo pro Here After The Art, což je zcela unikání projekt, na který se moc těším. Co se týče světa mimo Web3, již tento týden vychází knížka o mé práci, která je v angličtině a francouzštině. Brzy by také měla vyjít limitovaná edice velmi speciálních tisků.



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..