BoredBunny

Komentář: Proč nekupovat NFT, které propagují influenceři?

Mnozí z vás se už určitě na Instagramu nebo Twitteru setkali s tím, že váš oblíbený influencer propagoval různé typy NFT projektů. V současné době je těchto typů příspěvků určitě mnohem méně, ovšem ještě v době bull marketu v první polovině roku 2022 jsme velmi často čelili různým promo nabídkám známých osobností, které sdílely velké množství obrázků, které sice na první pohled vypadaly „cool“, již po krátké analýze jste však mohli zjistit, že se jedná o NFT projekty, na kterých byste napočítali neuvěřitelné množství různých red flags. Zajímavostí je, že takové pochybné NFT projekty nesdílejí jen populární osobnosti ze světa, ale také různé slovenské a české celebrity, nejčastěji hudebníci nebo lifestyle influenceři.

Dnes si představíme několik základních důvodů, proč může být taková investice problematická a proč kvůli ní můžete přijít o peníze.

Dělají to pro svůj profit, ne pro váš

Vícekrát jsme si již u nás na webu psali, že spolupráce se známou osobností nemusí nic znamenat, a tak se nyní podíváme mnohem podrobněji na to, co tyto osobnosti za propagaci pochybných projektů dostávají a jak můžete nakonec jako investor přijít o peníze, když jim naletíte.

Základem je nepřehánět to s důvěrou. Asi vám neříkáme novinku, ale žádnému influencerovi byste neměli věřit natolik, že si bez předchozí rešerše jednoduše koupíte NFT na doporučení. Podobně byste si však neměli pořídit ani krém, sedačku nebo dovolenou.

Klíčové je uvědomit si, že v drtivé většině případů influenceři sdílejí projekty, protože jim za to někdo zaplatil, případně s nimi někdo udělal tzv. barterový obchod, tedy příspěvek na své sociální síti vyměnili za jedno či více NFT z kolekce. Můžete důvodně předpokládat, že influenceři před sdílením nedělali důkladné due dilligence projektů a ani si nezkontrolovali, zda všechno sedí, zda projekt neobsahuje žádné red flags, zda se chystá doručit slíbené utility a zda nemá špatné úmysly. Důkaz? Máme! I když jsme byli svědky několika rug pull projektů, zmiňované známé osobnosti se nikdy neozvaly a nepokusily spolupracovat na vypátrání podvodníků. Nejenom ve světě, ale i na Slovensku a v Česku to vždy skončilo tím, že tito influenceři jednoduše vše zametli a vymazali příspěvky, ve kterých projekt propagovali.

Zákon je na ně příliš krátký

Některé osobnosti samozřejmě dostávají za propagaci příspěvků i peníze. Známý je případ Floyda Mayweathera, který za peníze vybízel lidi, aby si kupovali projekt Bored Bunny, a některým investorům sliboval, že jim pošle podepsané rukavice.

Když projekt vyšel, nejprve si sice držel docela slušnou hodnotu díky velmi vysoké poptávce převyšující nabídku, velmi rychle se však trend otočil a mnozí na této kolekci prodělali. Portál NBC News dokonce zveřejnil příběh 35letého muže, který uvěřil této „investiční příležitosti“ a půjčil si peníze od rodiny, aby do Bored Bunny investoval 12 tisíc dolarů. Dnes tvrdí, že ho tato chyba dostala finančně na kolena. Později se totiž ukázalo, že projekt propagovaný známým boxerem byl obyčejný podvod, což pravděpodobně nevěděl ani Mayweather. Ten svou část příběhu splnil a zřejmě za ni zaplaceno dostal, se zakladateli však zničili život člověku, který doplatil na svou nevědomost. Takových příkladů jsou na světě zřejmě stovky nebo tisíce, protože tento zápasník není zdaleka jediný, kdo investory vybízel, aby utratili své těžce vydělané peníze za NFT.

To ovšem není ani zdaleka všechno. Nevládní organizace Truth in Advertising v srpnu 2022 poslala 19 různým celebritám varovný dopis, ve kterém je upozornila na nebezpečí sdílení různých „investičních příležitostí“, uvedl portál Buzzfeed News. Truth in Advertising kontroluje, zda se známé osobnosti na sociálních sítích chovají zodpovědně. V dopise píšou, že Justin Bieber, DJ Khaled, Eminem, Logan Paul, Madonna, Paris Hilton, Tom Brady, Snoop Dogg a mnozí další při propagaci NFT téměř vždy vynechávají zmínku o rizicích, která jsou s nimi spojena.

Účelem tohoto dopisu bylo napomenout známé osobnosti, žádné další závěry z něj nevyplývají: „Zjistili jsme, že propagace NFT celebritami je oblastí přeplněnou podvody,“ píše organizace Truth in Advertising populárním osobnostem, vyčítá jim i netransparentnost, protože v některých případech vybízejí k nákupu projektů, ze kterých mají přímý profit.

Asi vás napadá otázka, jak je vůbec možné, že influenceři mohou takové věci beztrestně sdílet. Pravdou je, že Instagram ani Twitter zkrátka nemají tak sofistikovanou politiku, aby zachytili nabádání k různým investičním příležitostem. Tyto platformy jsou krátké nejen na sdílení NFT projektů, ale také různých sportovních tipů a podobně.

V současnosti probíhá několik hromadných žalob, zejména proti Elonu Muskovi za podporu Dogecoinu a Marku Cubanovi za podporu Voyageru. V případě několika známých jmen ze světa influencerů, ale i podnikatelského prostředí, si úřady (zatím jen ve Spojených státech amerických) posvítily na konkrétní projekty. V konečném důsledku tak už dnes začínají čelit influenceři prvním problémům i přesto, že regulace a právní rámce jsou zatím relativně slabé v porovnání s tím, co teprve může přijít.

Na závěr dodáme jen jedno. Rozumíme, že influenceři mají přirozenou motivaci lákat na různé produkty a služby, je však důležité, aby své sledovatele upozornili, když jde o riskantní NFT příležitost. Pomohla by alespoň krátká fráze: NFT jsou velmi volatilní a spekulativní investice, investujte tedy jen peníze, o které si můžete dovolit přijít.



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..