Cena NFT

Co určuje cenu NFT?

Mnozí se určitě ptáte, jak je možné, že na sekundárních marketech cena některých NFT tak rychle stoupá a klesá, proč se některé projekty dají koupit za pár drobných, zatímco jiné mají cenu desítek tisíc dolarů. Připravili jsme si pro vás velmi podrobný návod, abyste lépe pochopili, co se skrývá za cenotvorbou ve světě NFT, jak funguje trh, na jaké informace se zaměřují investoři a jak můžete alespoň přibližně odhadnout, zda se některé NFT vyplatí koupit, prodat nebo držet.

Jelikož se jedná o velmi komplikovaný vzorec s množstvím proměnných, faktory si rozdělíme alespoň časově. Jednoduše bychom mohli říci, že největší roli hrají tyto faktory:

  • Poptávka na trhu,
  • krátkodobá spekulace,
  • emoce nakupujících,
  • dlouhodobý investiční potenciál,
  • popularita tvůrců,
  • historie projektů,
  • roadmapa a plány projektu,
  • jedinečnost projektu.

Samozřejmě je to trochu komplikovanější. Nejprve si popíšeme, co hraje roli při ceně NFT při mintu, a následně i to, co hraje roli v případě běžících projektů, které již mají mint dávno (alespoň několik týdnů nebo měsíců) za sebou. Jedná se o rozdílné disciplíny.

Jaké faktory určují cenu NFT při mintu:

Kdo je v týmu?

Je důležité, zda tým nemá problém se zveřejňováním své identity a zda jeho členové mají nějaké reference. Může být výhodou, když zakladatel je známá osobnost, ale není to pravidlo, neboť známe už i případy, kdy známé osobnosti stály za rug projekty. Obecně můžeme říci, že čím etablovanější je zakladatel, tím je větší šance, že projekt bude opravdu úspěšný už po mintu. Mnoho investorů projekty nakupuje jen proto, že za nimi stojí důvěryhodní lidé, o kterých se ví, že mají dobré kontakty a umí se v NFT světě pohybovat. Zároveň však paradoxně platí, že pokud jde o projekty influencerů nebo celebrit, ty nejsou většinou až tak úspěšné a mnohem více se daří populárním značkám jako Nike a Adidas nebo módním domům jako Tiffany & Co. a Gucci. Množství lidí má v NFT již vybudovanou svou pověst a právě na této pověsti často záleží. Influencerům a celebritám se většinou daří méně, protože nemají dostatečné znalosti či čas nebo nechtějí budovat komunitu dlouhodobě a NFT často chápou jen jako možnost rychlého zisku. Mnohem více se proto daří lidem, kteří pochopili Web3 kulturu a specifika NFT trhu a snaží se autenticky budovat projekty v delším časovém horizontu.

Co projekt slibuje?

Musíte se dívat na to, jestli jsou sliby splnitelné, a zároveň na to, zda jsou dostatečně zajímavé. Když tým slibuje například obecné a málo uchopitelné záležitosti jako „merch“, „vstup do metaverse“, „spolupráci se značkami“, většinou to investory nezaujme.

Jak projekt vypadá?

Už jméno umělce, který stojí za designem projektu, může napovědět, zda bude projekt úspěšný. Pokud jde o zajímavé a populární jméno, můžete očekávat, že cena poroste. Samotný art musí být unikátní a dostatečně zajímavý, nebo alespoň musí naskočit na zaběhnuté trendy. V roce 2022 byl nejtrendovějším artem ten, který se podobal kolekci Azuki. Desítky projektů si na této předloze postavily své arty, avšak umělci vždy hledali i individuální charakteristické rysy, kterými se odlišily.

Je o projekt dostatečný zájem?

I v NFT platí velmi jednoduchá rovnice, že když je nabídka výrazně nižší než poptávka, cena jde nahoru. Musíte si proto velmi dobře zkontrolovat, zda má projekt na Twitteru a Discordu dostatečnou odezvu. Je ideální, když se o projektu hovoří i mimo jeho sociální sítě, tedy když ho zmiňují například populární alpha skupiny, kterým se na základě výše zmíněných faktorů líbí a odhadují, že se na něm bude dát vydělat. Čím více alpha skupin svým holders dává tip na nákup projektu, tím je větší pravděpodobnost, že okamžitě po mintu cena poletí vzhůru.

Jde všechno hladce?

Musíte si uvědomit, že pozornost NFT sběratelů je velmi nízká a většinou vám věnují čas jen tehdy, když jde všechno bez problémů. To se týká webové stránky i Discordu. Zkušení NFT investoři mají stále na paměti různé red flags a nikdy nedají své peníze někomu, kdo se nechová dostatečně profesionálně. Už první problémy s mintem mohou projekt navždy zabít, i když to není pravidlem. Dívejte se, zda má projekt problémy s doručováním svých slibů, zda stíhá deadliny, zda termíny neposouvá a zda všechno probíhá tak, jak bylo deklarováno.

Jaká je mint price?

Tento faktor je sice důležitý, ale obecně platí, že zejména projekty s velmi prestižními zakladateli prostě vědí, že mohou žádat více. Důkazem jsou například kolekce jako Clone X nebo Azuki, za nimiž již při tvorbě stála velmi populární studia, a tím pádem bez problémů získaly vysoké sumy. Málo známé projekty by však neměly žádat vysoké částky, protože to by mohlo způsobit, že se projekt nevymintuje, neboť poptávka bude nižší než nabídka.

Jaká je situace na trhu?

Toto je zejména v dnešní době velmi důležitý faktor. Dá se říci, že ještě před rokem měl šanci na úspěch téměř každý projekt, který měl dobrý marketing a zároveň nic nezkazil. Dnes je to však mnohem náročnější, protože z trhu zmizela velká část uživatelů, a tím pádem se výrazně snížila poptávka po NFT. Investoři jsou mnohem opatrnější, protože drtivá většina projektů nedokáže na sekundárních trzích obhájit svou mint price a cena často velmi rychle klesá i při vidině malého profitu v řádech jednotek dolarů.

Jaké faktory určují cenu NFT po mintu

Co už projekt doručil?

V případě, že do projektu vstupujete nějaký čas po mintu, velmi dobře se podívejte, jakou má roadmapu a co z ní již splnil, zaměřte se na to, co projekt slíbil a zda své sliby dodržel, případně, v jaké kvalitě avizované výstupy dodává.

Jaké jsou jeho další plány?

Dávejte si pozor, abyste do projektů investovali ve správný čas. Vždy se přesvědčte, zda to momentálně má smysl i vzhledem k tomu, co následuje v roadmapě. Může se vám totiž stát, že si uzamknete likviditu v projektu, který zrovna nemá žádné zajímavé plány. To se v konečném důsledku může odrazit i na ceně, ta totiž stoupá a klesá podle toho, co projekt avizuje (platí známá fráze sell the news), případně zda něco zajímavého doručil. Cena projektů stoupá v době, kdy například mají držitelé nárok na další kolekci nebo přístup k jiným výhodám. Roli sehrává, zda mají projekty v roadmapě něco, co jim může přinést další profit. To pochopitelně cenu NFT zvyšuje. Dobrým příkladem byly například avizované pozemky Otherside. Mnoho lidí drželo Bored Apes a Mutant Apes na vysoké ceně, protože věděli, že dostanou exkluzivní pozemky. Když je dostali, cena přirozeně klesla.

Kdo projekt drží?

Když projektu věří zajímavá jména s dobrou pověstí a dostatečnou popularitou v NFT světě, mohou mu pomoci růst. Čím více vlivných a úspěšných investorů do projektu vstoupí, tím větší je šance, že se jeho floor price udrží nebo bude stoupat. Dávejte si však pozor, i tyto velryby mají velmi rádi spekulace různého druhu a zároveň si svoji sílu na trhu uvědomují. Vždy si proto promyslete, zda se vyplatí do projektu vstoupit jen kvůli tomu, že jej drží známá osobnost.

S kým projekt spolupracuje?

Dá se očekávat, že čím déle je projekt na trhu, tím silnější network by si měl vytvořit. Je přirozené, že projekty i po mintu pokračují v budování zajímavých spoluprací, protože jim to pomáhá posilovat důvěryhodnost. Není to však jen o jednorázové nebo krátkodobé spolupráci. Sledujte, zda se projektům (kterým to charakter roadmapy dovolí), daří navazovat spolupráce. Například velké etablované NFT projekty mají často spolupráce se společnostmi ze světa Web2, například i módními značkami a podobně.

Jaká je situace na trhu?

Už jsme to sice jednou zmínili, ale není od věci to zopakovat. Dávejte si pozor na to, zda má trh dostatečný výtlak, a myslete na to, že když si projekt koupíte, přijdete o část své likvidity, kterou byste možná časem chtěli využít na něco jiného. Velmi dobře si proto zanalyzujte trh, abyste se přesvědčili o tom, že si můžete dovolit investovat.

Vždy si dělejte o projektech vlastní podrobné rešerše a nenechte se zlákat k investičním příležitostem jinými lidmi nebo placenými skupinami.