NFT insights foto

Míša v Kryptu: Komerční značky významně pomáhají edukaci, skvělé příklady jsou H&M nebo Ralph Lauren ve Fortnite (Rozhovor)

Michaela je jednou ze zakladatelek projektu Holky v kryptu, který se zaměřuje na vzdělávání žen v této oblasti. Přestože se postupně profesně přesunula v rámci Web3, Metaverse a blockchainu k jiným projektům, má velkou zásluhu na rozvoji povědomí o kryptoměnách a NFT v České republice. Je také zkušenou vedoucí program manažérkou. V rozhovoru nám vyprávěla o svých začátcích, vnímání NFT v České republice a poradila našim čtenářům, jak začít. Dočtete se také, proč je důležité účastnit se konferencí na toto aktuální téma a jak Michaela vnímá rostoucí zájem komerčních značek o adaptaci blockchainové technologie.

Jak se podle tebe daří v Česku adaptovat myšlenky přicházející s blockchainem a decentralizací? Máš pocit, že lidé stále více chápou, k čemu kryptoměny slouží, nebo je vnímají jen jako jakýsi hazard a formu potenciálního výdělku?

Jsme konzervativní národ, kterému trvá delší dobu, než pochopí benefity nových technologií (to se bavím o mainstreamu). Primárně je potřeba poukázat na zajímavé projekty, které fungují a můžou přinést větší bezpečnost, svobodu nebo rozšíření objektivních informací. Vzdělávání je potřeba řešit už od základních škol, a to i v oblasti investic. Věřím, že teď pracujeme pro budoucí generace tak, aby si dokázaly zanalyzovat investice, zhodnotit rizika a také aby cítily společenskou zodpovědnost.

Vždy, když se objeví něco nového, kde se jen vzdáleně mluví o procentech ze zisku, vždy se najdou skupiny, které na tom budou chtít primárně zbohatnout. NFTčkáři se naučili flippovat dříve, než začali podrobně číst whitepapery projektů. Což není nic špatného, ale fakt, se kterým se počítá. Nemělo by se to tedy automaticky chápat jako scammové chování. Mám pocit, že mladší generace chápou smysl kryptoměn, protože to je „hype“ a je to pro ně zábava. Je to zkušenost. O to důležitější je využít bear marketu a hledat inspiraci v kvalitních projektech, ať už kvůli práci nebo investici.

Pamatuješ si na své začátky vstupu do světa kryptoměn? Začátečníky často vystraší objem informací, které je třeba probádat. Někteří se na vzdělávání vykašlou, skočí do toho a čekají, jestli něco vydělají, nebo se popálí. Jak to bylo u tebe?

No jejda! Já jsem informační houba, tak jsem v tom ležela každou volnou chvíli. Později se informace začaly opakovat, takže už si vybírám, co mě zajímá více a co méně. Tím, že jsem povoláním projekťák v DevOps, musím vědět, co je za projektem, a hlavně kdo. Pokud to není jasné, tak tomu nedávám moc šancí. A samozřejmě, že jsem se spálila, ale jsem ráda, že to byly jen menší projekty. Vyznačovaly se menší komunitou, špatnou komunikací na sociálních sítích, pushy strategií a malým počtem developerů v teamů. Chtěla bych říct, že už jsem chytřejší, ale i scammeři jsou rafinovanější, takže se chci dál vzdělávat nebo se klidně poradím s kamarády, kteří o dané oblasti vědí víc než já.

Byla jsi jednou ze zakladatelek projektu Holky v Kryptu. Obecně zřejmě platí podivný stereotyp, že kryptoměnám se věnují zejména muži, je to opravdu tak? Byla tohle jedna z myšlenek, proč vznikly Holky v kryptu? A podařilo se vám tento stereotyp zlomit?

Je to tak z hlediska toho, že muži o tom musí mluvit a chlubit se. Ženy to tak nemají. HvK vzniklo s úmyslem vytvořit prostor pro ženy, který by byl vzdálen od nenávistných machistických komentářů na veřejných FB skupinách. A proč ne. Nám je tam dobře. Za tu dobu jsem viděla nespočet chytrých a skvělých žen, které se navzájem podporují. Nepotřebují jít ven a chlubit se. Podporují se navzájem. Největší radost mi udělá, když je někde potkám a ony mi říkají, jak jsou rády, že už různým záležitostem v rámci kryptosvěta.

Nevidím zásadní rozdíl mezi mužem a ženou investorkou. Každý člověk má svůj styl a přístup k investicím. Co se týče podpory žen, vidím různé oblasti, ve kterých je potřeba zapracovat, a paygap není ta největší. Nastavení kultury a vzdělání je dlouhodobý proces, který boří stereotypy. Stereotypy tady ještě nějakou dobu budou, ale není to věc, která by měla jakoukoliv ženu zastavit. Je mnoho mužů, kteří se k tomu staví jako starší ochranářští bratři, a z toho mám radost. Nelze říct „Neřeším. Je mi to jedno“, protože to není jedno.

Holky v kryptu FB

Byla jsi při prvních NFT událostech v Česku a stále je pomáháš organizovat, jak se podle tebe vyvíjejí?

Už se nejedná o setkání geeků, nadšenců do gamingu nebo collectibles. Dnešní NFT akce mají své zaměření. Každé NFT vyniká v nějaké oblasti a najde si svou cílovku. Tak lze pojem NFT vysvětlit mnohem snáz. Organizátoři poukazují na zajímavé příklady úspěšných projektů jako inspiraci pro další nadšence nebo investory a snaží se také o nábor vývojářů do startupů. NFT projekt je komplexní záležitost, ve které se může najít člověk z různých odvětví. Od investičních konferencí se liší tím, že nepoukazují na možnosti výdělku, ale možnosti využití v rámci komplexních řešení.

Proč je podle tebe pro zájemce o tyto technologie, ale i sběratele NFT důležité, aby se účastnili offline událostí?

Osobní interakce je jiná než online. Reagujeme na jiné vjemy, než když se díváme na monitor. Můžeme se setkat se zajímavými osobnostmi nebo si příjemně popovídat u stolů s občerstvením. Právě ta „náhodnost“ tě zavede k tématům nebo otázkám, u kterých si řekneš „aha“. Také poznáš, jestli ti určitá komunita sedí nebo ne, s kým se chceš znovu potkat atd. Můžeš si popovídat o BAYC, prostorech, kde se akce koná, o tom, kam pojedete na dovolenou a jestli tam zkouknete NFTčkáře (a získáte kontakty na lokální umělce apod.). Zní to zábavně a je to zábava. Toto asi nesepíšeš do chatu na netu.

Zaměřuješ se i na propojení NFT s uměleckými díly, resp. uměním jako takovým. Proč je to podle tebe důležité a jakou očekáváš v této oblasti budoucnost? Jaké podle tebe budou v následujících letech trendy? Přece jen, i lidé, kteří už alespoň trochu znají blockchain, do digitálního umění automaticky neinvestují.

Proč by měli automaticky investovat do digitálního umění? Tento obor není pro každého, a ještě navíc musíme oddělit digitální umění a NFT a blockchain. Ať se jedná o jakékoliv umělce, je to pro ně možnost řídit své umění směrem, kterým si oni přejí. Budování fanouškovské základny, sdílení svého umění za hranice kontinentu nebo férový příjem za sdílení umění patří mezi klíčové faktory. Doufám v lepší vzdělanost v rámci blockchainu a royalties. V prosinci jsem měla konzultaci s paní, která maluje nádherné obrazy a digitální umění chce mít jen jako doplněk. Má obrovský potenciál, a proto má IG nebo FB zahlcený zprávami od scammerů se stránkami na opensea.org, opensea.net apod., a ona sama neví, jestli je to v pořádku, nebo ne. Je potřeba umělce o tomto edukovat a ukázat jim, jak velký může mít vliv na jejich budoucnost.

Digitální umění jako investice (nemám na mysli digital twin) je hodně spekulativní, jelikož nevíme, kdo za obrazem stojí a jaký má příběh. Mohla bych se rozepsat o historii Mony Lisy nebo Moneta a proč jsou tak drazí, ale tomu se můžeme věnovat při jiné příležitosti. Fakt je ten, že krása je v očích toho, kdo se dívá, a proto je potřeba zvážit, jestli digitální umění je investice do autora, budoucnosti, nebo technologie. Existují nádherné expozice digitálního umění (NFC), talentovaní autoři (Filip Hodas nebo Refik Anadol), ze kterých se tají dech. Pak je tady Van Gogh a jeho tahy štětcem nebo Rubensova červená barva. Trend budou podle mě vjemy a umění s AI. Jsou komplexní věci, které nedokážeme zachytit, ale AI v tom bude excelovat.

Několik domácích značek již do NFT vstoupilo, nebo se o to pokouší. Jak se díváš na způsob, jakým se tyto technologie adaptují? Možná i v kontextu toho, jak to dělají například velké módní domy nebo automobilky.

Pro edukaci toho dělají mnoho, to se jim musí nechat. Četla jsem několik dokumentací k tokenizaci produktů a každá vysvětluje téma NFT nebo blockchain. V módní oblasti najdeme skvělé příklady, například H&M nebo Ralph Lauren ve Fortnite. Automobilky jsou kapitola sama o sobě a mně osobně jsou nejbližší. Využití technologií pro řešení interiéru na míru, digital twin nebo NFT drops sérii luxusních vozů je jedna věc. Ale využití blockchainu a NFT pro registry, přeprodej, licence je vyšší dívčí. Je důležité hýčkat si své stálé zákazníky, airdropovat NFT s utilitami nebo lístky na virtuální nebo offline akce svých oblíbených značek. Ukazují tak, že chtějí být lídři na trhu a své fanoušky berou s sebou. Jsou komunita. Takto vznikají úplně nové ekonomiky a vazby, díky kterým si jsou firmy a nakupující blíž. Mně se to líbí z toho sociálního hlediska, firmám z toho profitového. Je tady pár příkladů, kdy se nástup do těchto technologií nepovedl, ale většinou šlo a nedoladěnou technologii nebo špatný marketing.

Čemu se momentálně nejvíce věnuješ?

Balancuji mezi fulltime prací a NFT Insights, kde se věnujeme edukaci a celkově obsahu promujícímu Web3 v tandemu s NFT a metaverse. Naštěstí pracuji v oblasti IT, takže některé věci se prolínají a obojí mě moc baví. S mým dvojčetem (pozn. Gabriela Borutová) se už několikátým rokem věnujeme podpoře žen v IT a i v roce 2023 se chceme tímto směrem ubírat.

Artiffine Twitter

Prozraď nám, jaké jsou tvé plány do budoucna a kde o tobě třeba uslyšíme?

V lednu plánujeme s Marií Sychrovou konferenci o tématech pro rok 2023, kde se nebude mluvit jen o NFT a metaverse, ale i o ETF nebo nemovitostech. Vystoupí tam i Anna Píchová, kterou mám moc ráda a je to jedna z dalších superžen! V únoru máme naplánovaný NFT Insights meetup zaměřený na metaverse. S našimi chlapci (Martin Půlpán, Jan Zibner, Vojtěch Rychnovský) otevřeme dveře všem, kteří si chtějí osvěžit náš poslední NFT Insights, získat novou energii pro zajímavé projekty a poznat lidi v této komunitě. Vše se dozvíte na sociálních sítích nebo osobně na akcích, kde se potkáme.

Co bys poradila lidem, kteří by chtěli začít s NFT, ale nevědí, jestli je správná doba a jak mají postupovat, aby se vyvarovali chyb?

Teď je právě nejlepší doba, protože je klid. Máme čas si načíst nebo naposlouchat zajímavé projekty, nové technologie. Potkávat se a bavit se o tom, co blockchain a NFT přináší, nebylo nikdy jednodušší. Časem si každý najde oblíbené tvůrce a témata a bude připravený na další roky, které budou naprosto epic. Určitě doporučuji sledovat NFT Insights:) nebo firmy, které na projektech už pracují. Mají blogy s případovkami nebo odkazy na projekty. Je mnoho zajímavých YT kanálů, Twitter účtů. Stačí jen začít. Jediný příklad, kdy doporučuji do něčeho skočit rovnýma nohama je studium Web3 a blockchainu. Tam nemáte co ztratit. A pak se samozřejmě potkáme na různých akcích a popovídáme si o projektech nebo zajímavostech, na které jste narazili.



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..