Škoda Web3

Komentář: Tyto české a slovenské společnosti se k NFT už připojily. Objevují metaverse a rozdávají výhody

Termíny Metaverse a NFT jsou stále častěji používány velkými domácími společnostmi. S možnostmi využití technologií web3 ve svých produktech se teprve seznamují, ale mají zásluhu na zvyšování povědomí a snaží se vzdělávat širší veřejnost. Společnosti přirozeně vidí potenciál a dělají vše pro to, aby se mohly pyšnit tím, že jako první vstoupily do neprobádaného světa. Přidanou hodnotou je, že s klienty komunikují interaktivnějším způsobem a zároveň je učí otevřenosti. Rovněž se ukazuje, že lidé mají o tuto inovativní formu produktů také zájem.

V tomto článku přinášíme velký přehled českých a slovenských firem, které zaznamenaly první úspěšné pokusy o prolomení ledů mezi každodenní realitou a prostředím, které má svá vlastní pravidla.

Je jen otázkou času, kdy principy blockchainu a chytrých smluv začnou dávat přirozený smysl širším masám, do té doby vám přinášíme alespoň několik ukázek toho, jak vypadá první kontakt s NFT a metaverse očima odborníků na marketing a public relations.

Jen připomínáme, že v tomto článku záměrně vybíráme velké obchodní firmy zaměřené na reálná odvětví. Zde najdete článek o zajímavých slovenských projektech NFT. A v tomto článku si můžete přečíst více o známých slovenských osobnostech, které se zajímají o NFT.

McDonald’s

V srpnu loňského roku byl jedním z průkopníků NFT řetězec rychlého občerstvení McDonald’s, který uspořádal veřejnou sbírku prostřednictvím hamburgeru NFT. Do prodeje se tak dostal takzvaný Meastropiece od známého umělce a satirika TMBK. Dílo bylo vydraženo za konečnou částku 281 400 Kč, která byla věnována nadaci na podporu rodin těžce nemocných dětí, jež jim poskytuje bezplatné ubytování v jejich blízkosti, pohodlí a možnost odpočinku v těžké životní situaci, ale především dává rodinám možnost a šanci zůstat spolu.

Spolupráce umělce Tomáše Břínka a obchodní společnosti McDonald’s se nepochybně zapsala do české historie nejen výslednou částkou, ale také tím, že šlo o první takto zásadní kontakt veřejnosti s nezaměnitelným tokenem.

Aukce byla dobře přístupná, jelikož se konala veřejně na nejznámějším tržišti OpenSea, kde mohl přihazovat každý, kdo vlastní peněženku s kryptoměnou Ethereum.

První hamburger NFT byl nakonec vydražen za 5,04 Etherea. Aukce se zúčastnilo celkem deset sběratelů, mezi nimi i Peter Mara.

„Aukce se rozhodně vydařila – výtěžek jde na charitu a celá aukce zvýšila povědomí o NFT a blockchainových technologiích obecně. Pro mě osobně NFT ukazují možnou technologickou evoluci, kdy se jako lidstvo budeme stále více přesouvat do online prostředí a řešit zde stejné problémy jako v dnešním světě – vlastnictví a nakládání s uměním, a díky NFT nejen s uměním, ale obecně s digitálními objekty. A poslední měsíce ukazují, že zájem o NFT celosvětově roste, což samozřejmě láká investory, a proto cena investic dosahuje nových výšin,“ uvedl Petr Mára.

TMBK

Škoda auto

Škoda auto oslavila 30 let partnerství s mistrovstvím světa v ledním hokeji v květnu 2022 spuštěním aukce prostřednictvím nejoblíbenějšího tržiště NFT OpenSea. Do aukce bylo věnováno celkem 30 puků, přičemž hlavní myšlenkou bylo vyrobit upomínkové předměty a získané finanční prostředky použít na podporu mládežnického hokeje v České republice.

Samotné sběratelské puky byly jedinečnou připomínkou klíčového momentu pro český hokejový tým.

Aukce byla na poměry domácího trhu s NFT velmi úspěšná a většina puků se prodala alespoň za 0,5 ETH, což v té době představovalo přibližně 1 000 USD. Vzácnější pamětní tokeny se prodávaly za Ethereum v hodnotě přesahující 3 000 dolarů. Můžeme konstatovat, že je to úspěšný příběh. V tomto případě hrála roli i skutečnost, že Škoda auto je společností s dlouhou historií a kupující zřejmě vidí potenciál do budoucna. Držitelé alespoň jednoho tokenu ze sbírky byli zároveň společností Škoda auto zařazeni do slosování o dvě vstupenky na finálový zápas v roce 2022.

Škoda auto má také další kolekci věnovanou největšímu cyklistickému závodu roku – Tour de France, jehož je hlavním sponzorem. Nedávno na Twitteru spustila účet @skodaverse věnovaný tématu Metaverse, které bude možné objevit prostřednictvím platformy Nemesis.

Petr Mára/Youtube

Tatra banka

Nejprogresivnější banka spolupracuje s virtuální postavičkou Bejby blue již několik let. Původně šlo o influencerku, která žije na Instagramu a dokáže se v tomto prostoru uživit, přestože v reálném světě neexistuje. Tým grafiků dlouhodobě vytváří obsah na sociální síť s podobiznou fiktivní postavy a vymýšlí její příběh. Později si Tatra banka uvědomila, že jejich virtuální postava Bejby blue by se v metaverse, jakési paralelní realitě, cítila jako doma. V té již přivítala například youtubera Exploiteda nebo rappra Gleba. Tatra banka dokonce realizovala metaverse koncert pro rapera Gleba.

A to zdaleka není všechno. Tatra banka si vytvořila vlastní prostředí na platformě Decentraland, kde má například i virtuální pobočku.

Decentraland je virtuální svět založený na síti Ethereum, kde mohou uživatelé hrát různé hry, prozkoumávat světy a komunikovat s ostatními například prostřednictvím různých aktivit. Uživatelé si také mohou zakoupit pozemek, na kterém mohou stavět a modelovat vlastní prostředí, tržiště nebo například aplikace.

Tatra banka v Decentralandu

365.bank

Nedávno se připojila banka pro mladé z Poštovní banky 365.bank a přinesla na prodejní místa umění v podobě NFT. Společnost uvádí, že jejím cílem je zviditelnit způsob, jakým digitalizace postupuje ve všech oblastech. Hlavní myšlenkou je ukázat zákazníkům, aby se nebáli důvěřovat bance zaměřené především na online prostor v době, kdy se i tak konzervativní věc, jako je výtvarné umění, přesouvá do digitální podoby. Banka říká, že NFT považuje za revoluci, protože díky blockchainovému zápisu umožňuje obchodovat i s originálními digitálními uměleckými díly.

„Kromě toho, že se s uměním NFT v digitalizované podobě lépe obchoduje, mají tato díla také nižší nároky na údržbu, přepravu a skladování. Je to také účinný způsob, jak je zachovat pro budoucí generace a potvrdit originalitu takového umění. Pomocí digitálních povrchů, jako jsou LED obrazovky nebo jiná média, nemusí tato díla zůstat pouze na tzv. tokenech jejich majitelů – sběratelů, ale může si je prohlédnout i široká veřejnost,“ popisuje nezaměnitelné tokeny 365.banka na svých webových stránkách.

Aby 365.banka ukázala veřejnosti uplatňování principů NFT v praxi, představila díla slovenského umělce Vladimíra Havrilly, který má pověst průkopníka umění nových médií. Výběr čtyř grafik a jednoho animovaného filmu je v současné době neprodejný, ale banka slibuje, že tímto způsobem pomůže dalším umělcům.

365Bank

Colours of Ostrava

Český multižánrový festival Colours of Ostrava ve spolupráci s největší kryptoměnovou burzou Binance představil vlastní kolekci na blockchainu BSC. Jedná se o exkluzivní výtisky, které mohou jejich držitelé využít také jako doživotní vstupenky na festival pro jednu nebo dvě osoby. Jedná se o typický NFT, který poskytuje svému držiteli specifické výhody (utility). Ty jsou v tomto případě přímo použitelné v reálném světě.

Tyto doživotní vstupenky se v době konání aukce prodávaly za 1,25 ETH pro jednu osobu a 2,5 ETH pro dvě osoby, tedy v řádu tisíců dolarů. V současné době se je někteří držitelé snaží prodat za několikanásobně vyšší cenu.

Colours of Ostrava na svých webových stránkách uvádí, že osobně ověří, zda jsou držitelé NFT vlastníky tokenu. Musí ukázat svou peněženku Binance, která obsahuje speciální token.

Colours of Ostrava


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..